dinsdag 28 maart 2017

23. Sorry Ben







Vandaag op controle. Nu heb ik het gevoel dat de vervorming wat minder is. Het is natuurlijk altijd zo wanneer je op doktersbezoek gaat dat het aanvoelt alsof het nu net dat ietsje beter gaat, maar toch.

Een hoofd lijkt wel nog steeds op dat van Ben Crabbé maar dan nog een beetje hoger (ik moet eens nakijken hoe het dan bij Ben zelf zou zijn). 

Foto : Voor mensen die hem niet zouden kennen : Ben Crabbé. Sorry Ben, maar je bent het perfecte voorbeeld én dankzij mijn eigen snapchatversie blijf je toch het echte opperhoofd. 

Verder is er iets wat op ogen zou moeten lijken, die staan op een verschillende hoogte i.p.v. mooi horizontaal op dezelfde lijn en ertussenin loopt een hele verticale kronkel. Het effect van Firmin is er ook nog steeds dat alles nog een beetje flou en ja, zo moet het ongeveer zijn. Lijnen lijken nog steeds dansende spaghettislingers, zowel horizontaal als verticaal en ik hel ook nog naar rechts wanneer ik alleen door links kijk. Langs de andere kant sta ik nog steeds versteld dat er uit zo’n ‘gedrocht’ toch nog iets te halen valt.

Bezoek aan oogarts in de namiddag. Het zicht wordt gecontroleerd met nog extra brilcorrectie (cilinder,...) en er is inderdaad een lijntje verder leesbaar al lijken de letters zich nog steeds op een grote ‘stormgolf’ te bevinden. Wanneer twee scheve bolletjes naast elkaar staan is het even gokken tussen een C, D of O ook de H en N of de F en de P zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden maar dat is ook bij het rechteroog niet altijd makkelijk te onderscheiden. Ik vergeet het te vragen maar denk dat ik nu op een 'scheve' 3.5/10 uitkom.


De ‘kronkels’ komen inderdaad door het probleem in het netvlies. Mijn lijst van vragen, die ik via mail stuurde, ligt uitgeprint op zijn bureau. Hopelijk heeft hij niet teveel van die patiënten die zo de pieren uit zijn neus halen. Al heb ik steeds het gevoel dat een extra uitleg hier en daar hem niet stoort, ook dit doet hij met veel overgave.

Tijdens het onderzoek maakt hij een filmpje van het oog zodat hij het ons kan tonen via zijn PC.  Zo laat hij zien dat het uitstekende gedeelte van de pupil over de rand van de inplantlens zit.

De lens zit perfect in het centrum maar doordat de pupil zo uitgerekt is valt het stuk erbuiten. Een normale (eigen) lens bedraagt zo’n 1,3cm waardoor die het geheel zou kunnen opvangen maar de kunstlens bedraagt slechts 0,6cm en is daardoor te klein. Dit is het grootste formaat dat beschikbaar is dus een andere optie was er niet. De lichtinval die in dat stuk wordt opgevangen wordt nog als -29 ervaren.

Het oog geneest wel heel mooi. Ik heb ook totaal geen last van de eigenlijke operatie of trillingen van de lens (wat de eerste keer rechts wel het geval was).

Foto : mijn oog één week na de operatie. Dit is momenteel de kleinste vorm die de pupil kan aannemen.

Hij bevestigt me ook dat het type lens volledig dezelfde is als degene die 3 jaar geleden rechts werd ingeplant. Het is wel zo dat deze de afwijking beter benadert dan die rechts (die indertijd niet exact te bepalen was) daardoor zit de best mogelijke correctie zo goed als volledig ‘in’ het oog. Een bijkomende correctie van de myopie met contactlenzen en zeker bril geeft niet hetzelfde resultaat omdat deze verder verwijderd staan van het oog. Zo is er dus ook al een verschil merkbaar tussen contactlenzen (rechtstreeks op het oog) t.o.v. een bril. Zeker bij grotere correcties is dit duidelijk, de kleuren bijvoorbeeld zijn levendiger met contactlenzen t.o.v. een brilcorrectie.



Volgende afspraak gaat hij proberen om met druppels de pupil te forceren om toch een kleinere vorm aan te nemen. Hij laat ook nog zien wat de andere opties zijn.

Zo is het ook mogelijk om een soort contactlens (waarop een iris is aangebracht) te dragen die het uitlopende stuk pupil verbergt zodat daar geen lichtinval meer kan zijn en dus enkel door het centrum van de pupil wordt gekeken, wat minder straling geeft en waardoor het rechteroog zich beter kan focussen.



Een andere optie is een kunstiris inbrengen achter de eigen iris en zo ook het extra stuk afsluiten. Hier gaat het dan wel terug om een ingreep waar ik niet om zit te springen.

Een laatste en  blijkbaar ook technisch moeilijkste ingreep is een soort kunstiris die zich verweeft met de eigen iris en ook zo het extra stuk pupil zou afsluiten.

Nu eerst nog een paar weken laten genezen en dan kunnen we verder bekijken. Bij de volgende afspraak wordt dan ook de brilcorrectie aangepast.

De bedoeling is wel dat er enkel door het rechteroog wordt gekeken en het linkeroog wordt afgeblokt door het brein eventueel met hulp van bovenstaande  mogelijkheden.  We trainen onze bovenkamer alvast nog een beetje verder!




Tip : Vraag aan je huisgenoten om je te verwittigen wanneer ze je willen 'helpen' een voorbeeldje : Een pizzadoos nemen om pizza in oven te stoppen en dan beseffen dat iemand de pizza al voor je uithaalde, bovenop de doos legde waardoor je nu met je vingers tussen de kaas en tomatensaus zit. 

Of : 

Plastiekdoos openen, vergeten dat je die al had geopend en nu met je vingers in de inhoud van de doos zit, sauzen zijn toppers en vooral lekker!







Mijn facebookpagina : Hogemyopie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten