zaterdag 29 april 2017

29. Digitale brillen!



Foto : even vermelden dat de foto's op deze pagina enkel een illustratief doel hebben en niet echt gerelateerd zijn met de digitale brillen.


Ik weet dat mijn titels soms nogal vergezocht zijn hier in de blog maar deze is er eentje die je echt wel letterlijk mag nemen. Half november 2016 werd op het nieuws een reportage gegeven over deze nieuwe technologie. Ik voelde eerst wel wat verontwaardiging omdat ze aangaven dat ‘oudere’ mensen brillen nodig hebben voor ver- en dichtbij maar ik zal ze dat maar vergeven. Het grootste deel van de dubbele brillen en bifocale brilgebruikers  zullen zich inderdaad in die leeftijdsgroep bevinden.

Dit is ook niet de eerste keer dat ik dit meemaak. Zo gingen we een paar jaar geleden een gsm halen met grote toetsen en symbolen. Deze was niet in de winkelrekken verkrijgbaar maar moest aan de kassa gevraagd worden. Toen ik dat dan ook deed kreeg ik recht in mijn gezicht : ah ja, die gsm’s voor oude mensen. Niet, dus!



Maar terug naar de high tech glazen. Ook via de site van een krant werd deze nieuwe technologie voorgesteld. Je kon ook inschrijven om de voorstelling van de glazen bij te wonen en eigen inbreng te geven. Dat heb ik dan ook onmiddellijk gedaan omdat ik geloof dat dit gewoonweg de toekomst wordt.

Nu gaat het wel vlot met de twee brillen maar moest het mogelijk zijn om toch een goed resultaat te krijgen met één zou het natuurlijk makkelijker zijn en vooral minder poetswerk om de etensresten van de leesbril te verwijderen. Op dit moment is het zo dat bifocale glazen in twee worden verdeeld waardoor je door het onderste (dichtbij) of bovenste (veraf) gedeelte van het glas moet kijken.

Aangezien ik slechts met één oog kan werken en dus geen dieptezicht heb zou dit ervoor zorgen dat  mijn neus zich algauw een heel stuk dichter tegen de grond zou bevinden, vandaar de keuze om met twee brillen te werken. Maar bij deze nieuwe glazen wordt een soort lens in het centrale deel van het glas gebruikt om te switchen van ver naar dicht.



Het project wordt niet alleen gesteund door de Universiteit Gent maar ook heel wat grote internationale bedrijven die momenteel brilglazen op de markt brengen scharen zich erachter.
De dag van de samenkomst ben ik echt wel heel benieuwd. We zijn slechts met een aantal mensen. Blijkbaar worden de groepjes zo klein mogelijk gehouden om zoveel mogelijk input te krijgen van de aanwezigen. Dit lijkt ook echt te werken. De manier waarop ze met dit product naar buiten komen vind ik al super. Eerst aan de doelgroep het product voorstellen en proberen zoveel mogelijk aan hun wensen tegemoet te komen. Er wordt echt geluisterd en genoteerd. Ik heb hier een heel goed gevoel bij. Eigenlijk zou dit bij ieder product zo moeten gebeuren.

We mogen het prototype proberen, aangezien de sterkte niet is aangepast geeft het geen goed beeld maar je merkt duidelijk dat het beeld wisselt wanneer je twee keer het montuur aantikt. Doordat de lens voor het zicht van dichtbij (die momenteel al zo’n 2,5cm bedraagt) in het centrum zit hoef je je hoofd niet omhoog te houden om te lezen zoals bij de brillen die nu op de markt zijn. Die multifocale brillen bezorgen nu heel wat mensen klachten omdat ze een verkeerde houding aannemen bij het lezen. Met deze nieuwe bril tik je dus twee keer op het montuur om de leessterkte in te schakelen en wanneer je dit nog een keertje doet krijg je gewoon terug de sterkte voor ver. Ik ben alvast superfan en ben vereerd dat we met een aantal, als testpersoon,een tijdje het product mogen uitproberen en daarna onze bevinden meedelen. Dit zal voor het einde van de zomer zijn.



Wat me natuurlijk ook heel hard interesseert is het feit dat ze eveneens willen werken op mogelijkheden om bijziendheid bij kinderen aan te pakken door een model te creëren dat de myopie tegenhoudt. De technische details bespaar ik jullie maar het komt er vooral op neer dat de groei (de aslengte) van het oog wordt afgeremd, een te lang oog is namelijk de oorzaak van bijziendheid.
Het is natuurlijk nog altijd zo dat je zelf ook de ogen van je kinderen kan helpen ontwikkelen zoals het hoort. Momenteel neemt de groep met myopie (bijziendheid) heel hard toe, 1 op 4 kinderen, omdat heel wat kinderen teveel voor een beeldscherm zitten en hun ogen niet genoeg ‘getraind’ worden om ver te kijken. Dus beperk het schermgebruik én vooral laat ze pauzeren en op die momenten ver kijken.


Buitenspelen is een heel goed voorbeeld, kinderen wisselen daar voldoende af met dichtbij en veraf kijken. Ik ben zo blij dat onze jongens tijdens hun kinderjaren met geen stokken binnen te krijgen waren want ook nu vallen ze ten prooi aan de verslavende schermen. Doordat de oudste informatica studeert is dit natuurlijk een noodzakelijk kwaad.

Na de bespreking ben ik ervan overtuigd dat dit echt iets revolutionairs is. Wanneer de bril op de markt komt gaan we zo trots zijn dat dit een Belgisch product is! 
Een spannend afwachten en aftellen naar eind van de zomer. Wanneer de brillen juist op de markt komen werd nog niet meegedeeld maar jullie kunnen al beginnen oefenen om bij het lezen even het montuur twee keer aan te tikken zodat, op het moment dat het zover is, de routine er alvast inzit! Er wordt nog een oplossing gezocht om het ‘getik’ op langere termijn eruit te halen zodat het automatisch gaat maar mij stoort het totaal niet, ik ben nu al superfan.




Onderstaand de linken naar de digitale glazen :

Mijn facebookpagina : HogeMyopie : daar vind je ook een filmpje over de toenemende bijziendheid bij kinderen. Beter voorkomen dan genezen is de boodschap!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten