vrijdag 5 mei 2017

31. Negatief wordt positief





De derde dag met de nieuwe bril. Ik had in het weekend wel wat last gehad van de zon en moest zelfs binnen een zonnebril dragen omdat het me een pijnlijk hoofd bezorgde. De avond erna kijk ik nog eens bewust met links op het tv-scherm. Vreemd het beeld is slechter dan ervoor. De volgende morgen besluit ik even te wachten met de extra druppels (om de pupil te verkleinen) omdat ik denk dat het daardoor komt. (ik had het oog al een paar dagen echt proberen te negeren en zelfs als het overnam het niet toegelaten en dichtgeknepen).


De druppels, van gisterenavond, zijn nu zeker uitgewerkt dus zou het zicht zeker moeten hetzelfde zijn dan een paar dagen geleden. Vreemd genoeg is het dat niet. Ik kijk even op het pc-scherm met mijn leesbril en ook daar merk ik dat het toch een heel stuk slechter is. Eerst had ik nog in gedachten dat het nieuwe brilglas misschien niet helemaal correct was maar de leesbril is nog steeds dezelfde dus er is echt iets anders met het oog. De nastaar die zich misschien al terug zo vlug ontwikkelt? Ik besluit een mailtje te sturen naar de oogarts, ook al vind ik het vervelend om hem alweer lastig te vallen. Het is nog maar een goeie week geleden dat ik op consultatie ging en daar ben ik al terug. Straks word ik nog aangeklaagd wegens stalking.

Ik stuur wel liever een mail dan te telefoneren omdat ik denk dat hij dan maar even iets moet lezen en dit kan doen op het moment dat hij één minuutje de tijd heeft. Bij een telefoontje moet hij terug heel mijn verhaal aanhoren. Ik heb nogal de neiging om in veel teveel woorden iets uit te leggen.

In de namiddag gaat het zoeken verder. Plots merk ik, wanneer ik even ver kijk met de leesbril, dat het zicht beter is dan de gewone bril voor ver?! Wat is hier eigenlijk allemaal aan de hand? Een vroege nastaar na de cataractoperatie kan het niet zijn want dan zou het zicht niet beter zijn met de leesbril maar gewoon heel erg troebel blijven. Een netvliesscheur evenmin want ook dan zou een extra sterkte geen verbetering opleveren. Mijn hoofd draait op volle toeren. 


Mijn zus komt langs en we praten wat. Ze zegt dat ik niet in mijn normale doen ben en wat chagrijnig ben en dat voel ik zelf ook. Ik probeer, onder onze conversatie door, ook in mijn hoofd verder uit te zoeken wat er gebeurt.

Wanneer ze in de vooravond vertrekt besluit ik even de sterktes van de nieuwe bril (voor ver) en de oude leesbril te controleren. Hierbij ontdek ik dat de leesbril +1.75D meer bedraagt dan het nieuwe glas voor ver dat ondertussen, na de cataractoperatie, ook een positieve waarde kreeg i.p.v. de gebruikelijke negatieve vroeger. Mijn conclusie hieruit is dat mijn oog op een paar dagen tijd met 1.75D toenam. Het is al laat maar ik stuur nog even een mailtje naar de oogarts om mijn ontdekking door te geven. Ik ben benieuwd of mijn detectivewerk correct is.


De volgende dag heb ik zelfs de indruk dat het nu beter is met beide brillen bovenop elkaar (een extra +3.00D ondertussen). Het kan toch niet dat het op een nachtje terug is toegenomen? Misschien begint het wel in mijn hoofd te zitten.




Anekdote : Bij het uitladen van de boodschappen uit de kofferbak waren we vergeten dat er ook nog dingen (droge voeding) op de achterbank waren gelegd. Dus ’s avonds denk ik : ‘ik ga die nog even halen’. Ik neem in de jas van mijn man het zwarte bakje dat de vroegere sleutel vervangt en ga naar de garage. Ik krijg al wat argwaan wanneer de auto geen teken van leven geeft wanneer ik die benader met het ding in mijn hand. (Normaal wordt die dan automatisch ontgrendeld.) Dus bestudeer toch even het zwarte dingetje in mijn hand en merk dan dat het openklapt en niet de zogenaamde autosleutel is maar zijn voorhistorisch gsm’etje dat ik in mijn hand heb. Terug naar de living en ik zeg dan maar, bij het slapengaan, dat de achterbank nog moet leeggemaakt worden…

Foto : Droge voeding.


Mijn facebookpagina : HogeMyopie :  https://www.facebook.com/hogemyopie/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten