maandag 11 maart 2019

76. Oogoefeningen : Plots blijken evidente dingen helemaal niet zo evident te zijn.




Rustig een avondje TV kijken. ‘Van algemeen nut’ is een gezellig en grappig programma dat in de archieven van de toemalige ‘BRT’ duikt om leuke of ontroerende anekdotes op te vissen. Deze keer verschijnt er een dame die 36 jaar geleden oogoefeningen gaf op TV. Door in gedachten gebruik te maken van een denkbeeldige klok kijkt ze bv. van 12u naar 6u en dan van 9u naar 3u. Zoals het altijd gaat met dingen die jezelf kan mee ervaren vanuit je luie zetel zit ik algauw de denkbeeldige klok te volgen met mijn ogen. Een heel vreemd gevoel krijg ik plots wanneer dat niet echt vlot verloopt. Het lijkt wel of mijn ogen blokkeren i.p.v. een vloeiende beweging te maken. Vooral de lijn van boven naar onder, en omgekeerd, verloopt niet vloeiend maar een beetje met een bochtje wanneer ik over het centrum heenga. Verbaasd vertel ik mijn plotse ervaring aan mijn man en denk dan aan het feit dat mijn ogen niet mooi rond zijn, zoals een normaal oog hoort te zijn, maar eerder de vorm van een ei hebben. (Een normaal oog heeft een as-lengte van ongeveer 23mm, mijn ogen zijn 32 en 33mm lang.) Zou dit een logische verklaring kunnen zijn waarom de beweging niet vlotjes verloopt? Heel graag wil ik lotgenoten vragen hoe zij deze oefening ervaren…

(Hier een voorbeeld van een normaal oog en een bijziend oog. Naar de afmetingen van mijn ogen zou het, op de foto van het bijziend oog, tot net aan de 'W' van de tekst 'wazig' reiken. Dus nog een heel stuk langer dan wat hier wordt weergegeven.) 

Momenteel last van frontale sinusitis. Het geeft een beetje een idee hoe boksers zich voelen na een flinke rechtse te incasseren van zijn tegenstander. Iedere keer zijn mijn ogen dan heel gevoelig en voelt het alsof de druk daar toeneemt. Gewapend met neusspray, eucalyptus en op tijd en stond een sessie in de IR-cabine kunnen al heel wat verlichting brengen. Regelmatig zie ik vragen langskomen van mensen die een pijnlijke druk aan de ogen ervaren, één van de redenen kan dus deze banale ontsteking zijn. Wanneer je je zorgen maakt over pijnlijke ogen is het altijd raadzaam om toch even langs de oogarts te gaan.


Bij deze wil ik eveneens nog eens herinneren aan onze bijeenkomsten in mei.


De eerste vindt plaats in de gebouwen van het Vlaams oogpunt (Licht en Liefde, VeBeS VZW)  Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gentop 4 mei 2019 van 13u30 tot 17u, op 350m van het station, waar ik jullie heel graag ontvang. 
De tweede samenkomst is gepland op 18 mei in de lokalen van ‘Het Rode Kruis’ Koningsweg 2 3582 GE Utrecht van 10u30 tot 16u, onder leiding van Gerlof. 
Onderstaand vinden jullie een link waar je je kan inschrijven via de groep op facebook  oogvereniging hoge myopie, er wordt je dan een uitnodiging gestuurd. Mensen die niet over facebook beschikken kunnen altijd een mailtje sturen naar : advhogemyopie@telenet.be met de vermelding waar ze graag willen deelnemen. Wie er maar niet genoeg kan van krijgen, of toch graag een persoonlijk woordje voert met iemand van over de grens mag natuurlijk naar beide bijeenkomsten komen. Ook partners zijn meer dan welkom, net als ouders van kinderen met een hoge myopie. De bijeenkomsten zijn gratis.
Dank aan iedereen die hiertoe bijdroeg en speciaal aan de mensen van ‘Het Rode Kruis’ en ‘VeBeS VZW (Licht en Liefde)’die de locaties ter beschikking stellen. Eveneens aan de Oogvereninging die voor budget zorgde voor Nederland. Voor Gent zorg ik hier voor iets lekkers bij de koffie of thee. Indien er nog mensen zich geroepen voelen om vlug iets uit hun oven te toveren, meer dan welkom! 

Mijn facebookpagina : hogemyopie
De nieuwe besloten groep : oogvereniging hoge myopie.
Een samenvattend document met nuttige links door Gerlof (zowel voor België als Nederland) Mensen die deze lijst nog kunnen aanvullen zijn meer dan welkom om dit te melden. Bij het klikken op deze link kan je de lijst downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten