donderdag 16 mei 2019

79. De YAG-laser en ik, vriendjes zullen we dus nooit worden. (vocht onder netvlies)




Deze titel is relatief natuurlijk want ik begrijp meer dan ooit dat ik hem heel hard nodig heb, maar daarom wil het nog niet zeggen dat we beste maatjes hoeven te zijn.

Na 48 jaar hoog myoop te zijn word je toch een beetje ervaringsdeskundige. Dat bleek alweer uit het feit dat ik de oogarts vroeg om de nastaarbehandeling te plannen na onze reis, mijn redenering was dus niet ongegrond. Bijwerkingen en complicaties voelen zich in hun nopjes wanneer ze in mijn buurt vertoeven en ook nu was dit terug het geval. 

Drie weken na de 37 zachte lasershoots kreeg ik meer kleinere flitsjes te verwerken dan normaal. Omdat mijn oog wordt afgesloten door het ooglapje heb ik niet echt ‘zicht’ op de situatie. Dus regelmatig leg ik het op de rooster door het ooglapje te verwijderen en algemene zaken te checken. Vrijdagavond 18u, natuurlijk vrijdagavond, juist na de consultaties en voor het weekend, dus onmogelijk om de oogarts te contacteren. Mijn vermoeden dat er iets aan de hand is wordt bevestigd wanneer ik op mijn scherm probeer te kijken. De gekke kronkeling in de accordeontekst is een normaal fenomeen voor links maar nu heb ik een grijze waas die het grote lettertype onleesbaar maakt. Vreemd…

Zaterdag, opnieuw een checkup. Mijn oog voelt eveneens wat pijnlijk aan en de symptomen die er gisteren waren zijn er nog steeds. Ik denk natuurlijk terug aan mijn vorige laserbehandeling en het vocht dat zich toen opstapelde achter het netvlies. (pagina 31-40) Dit is gelijkaardig, al is het nu vooral geconcentreerd in het centrum en is de oogbol deze keer stevig. Ik neem er even mijn vorige leesbril bij en de tekst wordt duidelijker. Ook dat is iets wat me bekend voorkomt, al is het nu een brilglas met een lagere sterkte die verbetering brengt. De pijn in het oog neemt ook toe naarmate ik kijk. Dus ik besluit het erbij te laten en even in de veranda te gaan liggen. De zon schijnt en de warmte is voelbaar door de (stoffen) ooglap op mijn gesloten oog. Wat een aangenaam gevoel zou moeten zijn versterkt nu alleen een zeurende pijn. Net zoals twee jaar geleden het geval was. Ook al is het niet in de mate van twee jaar geleden toch besluit ik contact op te nemen met de oogarts en dus geen risico te nemen.

Door zijn drukke agenda lukt het niet om onmiddellijk langs te gaan. Hij maakt een diagnose aan de hand van een mail die ik hem stuurde en ik vertrouw op zijn deskundigheid om te aanvaarden dat het deze keer minder dringend is. Toch blijft het spannend.

(bovenstaand de Amslertest. Bij een normaal zicht zijn de lijnen mooi recht in een strak vierkant, wanneer sprake is van maculadegeneratie zijn ze gebogen, ontbreken er stukken en/of is de intensiteit/contrast ervan niet gelijk. Zie ook vorige pagina's hierover) 

Wanneer ik de drempel van de praktijk overstap voel ik meteen een rust over me heenkomen. Eerst wordt de druk en het zicht opgemeten. Er is een kleine afwijking maar niet extreem zoals twee jaar geleden. De oogarts onderzoekt het oog en op het eerste zicht zijn er geen extra grote problemen. De OCT-foto geeft niet echt een zuiver beeld door de extreme lengte van het oog maar toch is er een kleine vochtophoping te zien. Ik mag zelf meekijken en krijg een mooie uitleg met de vergelijkende foto van twee jaar geleden. Een duidelijk verschil wel. Dit heeft als gevolg dat deze keer niet de inspuitingen nodig zijn maar ik er vanaf kom met een kuur van twee soorten antibiotica druppels. In de loop der jaren ben ik al heel wat gewoon maar toch ga ik niet op de eerste rij zitten als deze inspuitingen worden uitgedeeld. Al blijft het eigenlijk gewoon het enge gevoel in je hoofd want de inspuitingen zelf vallen best mee.

(een voorstelling van een Macula-oedeem)

Het valt alweer op hoe gevoelig het oog is aan behandelingen door de extreem hoge myopie van -28.5D (voor de cataractoperatie). Het kleine vreemde gedrocht bezorgde me al heel wat problemen en ongemakken maar toch ben ik blij dat het ook deze keer terug in orde komt en besef dat het toch meer indruk op me maakte dan dat ik mezelf wijsmaakte.

Anekdote : Het attest voor de oogdruk druppels moet nog steeds ter goedkeuring, voorzien van een 'gele klever', opgestuurd worden naar de adviserend geneesheer. Mijn man geeft me de opmerking dat de arts heel waarschijnlijk wel vlug akkoord zal gaan met het toekennen ervan wanneer hij merkt dat de klever, die ik er net ophing, niet bepaald recht en ondersteboven hangt. Oeps.

Eén van de druppelflacons was niet op voorraad bij de apotheek en moest dus besteld worden. Het lukte mijn man niet om ze de volgende dag op de halen dus stelde de lieve apotheker voor om ze  over de middag thuis af te leveren. Vijf minuten voordat de bel ging voelde ik een etiket aan de zijkant van mijn arm en besefte net op tijd dat ik mijn t-shirt binnenstebuiten aangetrokken had.  Nog breed glimlachend open ik de deur voor de goedhartige vrouw en neem heel dankbaar het pakketje in ontvangst.


Deze zaterdag onze bijeenkomst in Utrecht. Ik zie er alvast heel hard naar uit om zoveel nieuwe mensen te mogen ontmoeten. 
Met de 6 druppels per dag ben ik nu wel in staat om, voor wie dit wil, nog even te laten zien hoe makkelijk het eigenlijk wel gaat om zelf te druppelen.



https://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/vochtophoping_gele_vlek_macula_oedeem/

Mijn facebookpagina : hogemyopie
De besloten groep : oogvereniging hoge myopie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten