zondag 7 mei 2017

32. Het speurwerk gaat verder




De volgende morgen heb ik ook het gevoel dat mijn oogbol dieper in mijn oogkas zit en minder stevig is, wat heel vreemd aanvoelt, dus besluit zelf al wat opzoekwerk te doen in afwachting.

Iets wat eerst in aanmerking komt is vocht onder het netvlies, dit heeft als gevolg dat de verziendheid toeneemt. Het ontstaat ongeveer een viertal weken na een cataractoperatie, een perfecte timing dus. Er werd nog geen reden gevonden waarom het ontstaat (ja, zoiets is echt voor mij) maar het geeft niet echt het gevolg dat de oogbol zachter wordt. Uiteindelijk kom ik ook bij een verlaagde oogdruk uit. Wanneer de oogdruk te laag is valt de oogbol in elkaar zoals een voetbal die niet genoeg is opgepompt en daardoor valt het brandpunt ook niet meer juist waardoor een extra verziendheid wordt gecreëerd. Ik weet natuurlijk niet in welke mate dat bij mij van toepassing is want ik ben altijd gewoon geweest, door de hoge oogdruk, dat mijn ogen heel gespannen aanvoelen misschien staat hij nu gewoon wat lager en geeft dit al een vreemd gevoel voor mij.


Plots herinner ik me, toen ik vorige week de bijsluiter van de extra oogdruppels (om de pupil te verkleinen) had gelezen, dat ik het vreemd vond dat deze ook tegen glaucoom waren aangezien ik al verschillende andere zware medicatie druppel en had me dan ook de vraag gesteld of deze dan niet te laag zou komen. Misschien was die medicatie niet zo sterk (als oogdrukverlager) maar had ze gewoon wel het effect dat de pupil erdoor verkleint dus vertrouwde ik erop dat het ok was en had er verder ook niet meer bij stilgestaan.

Foto : een foto van het netvlies.

Nu ben ik wel iemand die nogal goed is in bijwerkingen van medicatie. Overdreven reageren op één of ander medicament is echt één van mijn ‘hobby’s’. Toen ik, een 20 jaar geleden, moest starten met medicatie tegen hoge bloeddruk werd mijn oogdruk ook plots een stukje lager. Op dat moment was het natuurlijk goed meegenomen maar zo gaat het dus bij mij (daar is natuurlijk ook wel een logica in te vinden dat, wanneer je bloeddruk lager wordt, de bloedvaatjes in je ogen ook minder druk ervaren maar toch gaf dat op dat moment ook wel een beter resultaat dan zou verwacht worden.)



Ik vond het trouwens al verwonderlijk dat ik niet allergisch was aan de glaucoom druppels die me 2 maand geleden werden voorgeschreven aangezien daar zelfs de kans 1/3 was op een allergische reactie. Dit was waarschijnlijk te voor de hand liggend voor mij. Ik ga liever voor de uitzonderingen.

Een beetje in paniek bel ik het ziekenhuis waar de oogarts op dit moment zou moeten opereren maar die kunnen ze niet bereiken. Ik kan me wel voor het hoofd stoten dat ik niet direct heb gebeld op het moment dat ik het probleem vaststelde. Ik weet hoe druk het kan zijn in de praktijk dus denk dan, ik stuur even een mailtje, maar eigenlijk moet je op dat moment alleen aan jezelf denken en de ernst van de situatie inzien…nog een tip naar iedereen, én vooral naar mezelf, toe.


Ik besluit om, zonder medisch advies maar naar eigen logica, de nieuwe extra druppels niet meer te druppelen in het linkeroog. Het doel van de druppels, het verkleinen van de pupil zodat er minder lichtinval is, wordt toch niet bereikt dus heeft het eigenlijk ook geen nut dat ik die verder druppel. Morgenvroeg bij openingsuur direct telefoon naar het oogcentrum.

De volgende morgen heb ik de indruk dat de oogbol toch terug al een beetje voller is maar hij is toch nog steeds heel zacht. Dit is echt zo’n vreemd gevoel! Het zicht is nog steeds een extra +3.00D minder, dus met mijn twee brillen over elkaar kan ik terug iets beter zien maar zelfs met de extra bril lijkt het kronkelende zicht toch nog minder dan een weekje geleden.

 Wanneer ik contact opneem met het centrum hoor ik dat mijn oogarts er deze week niet is én ook de volgende week niet maar dat ik wel mag langsgaan voor mijn druk te meten. Zijn collega oogarts (waar ik eerst ging) is er wel. Zij kent ook mijn dossier en ik weet dat ze me vertrouwt als ik zeg dat er iets ernstigs aan de hand is en me, ondanks haar overvolle agenda, wel zal zien. Met een bang hartje we rijden we richting praktijk.


Tip : Lees altijd de bijsluiter van de medicatie die je moet gebruiken. Iedere bijsluiter is te vinden op het net. Met control + kan je het lettertype vergroten, met control – verkleinen.


Anekdote : Op een middag merk ik bij mijn oudste zoon dat er zich een donkerdere vlek onderaan zijn kin bevindt en leg de link met wat hij een paar weken geleden had gezegd : “Ik ga mijn baard laten groeien.” Wanneer ik de opmerking geef zegt hij dat zijn baard al goed aan het groeien is. Ik neem er even mijn leesbril bij maar nee…dus even naar het raam wat extra licht opzoeken… ok, je kan er een baardje in zien maar wanneer hij trots vertelt dat ook op zijn wangen al wat haar staat moet ik toch passen. Aangezien zijn hoofd niet echt tussen mijn leesplateau past zal ik nog maar een paar maandjes geduld oefenen.







Mijn Facebookpagina : HogeMyopie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten