woensdag 10 mei 2017

34. Druppelboekhouden


Dezelfde dag nog druppel ik de twee soorten druppels (antibiotica en cortisone). Mijn man maakt de opmerking dat ik meer vloeistof  in mijn ogen giet dan dat bij hem door zijn keel gaat. Langs een kant heeft hij wel een punt.

Vier soorten medicatie druppelen waarvan de ene 5 keer per dag, de tweede 4 keer, ééntje van twee keer en de laatste één keer. Alle 4 ’s morgens én er moet 5 minuten tussen elk product, ’s avonds 3 verschillende en de rest van de druppels over de dag verdelen, er ook iedere keer voor zorgend dat er 5 minuten tussen zit. Het vergt een hele boekhouding, een geluk dat ik ooit in de branche zat en nog steeds gek ben op cijfertjes en statistieken.


Het weekend gaat goed door en de vriendin van onze oudste zoon komt langs. Zij heeft een bril met sterkte +3.50D, wat komt dat goed uit! Ik vraag even of ik haar bril mag lenen maar het geeft niet echt een duidelijk beeld of het nu slechter is of niet. Nadien denk ik dan dat ook zij astigmatisme heeft dus dat ik die dan twee keer heb met mijn bril (cyl : -3.75D) en daarboven die van haar. Het is moeilijk te bepalen. De zon schijnt en daardoor lijkt het toch of er een klein beetje verschil is maar niet genoeg om alarmerend te zijn. Het is natuurlijk ook niet makkelijk om dit zo op te volgen.


De volgende morgen is het bewolkt en bij mijn test lijkt het erop dat het inderdaad nog is zoals het voor het weekend was. Vandaag gaan we bij onze ouders die allemaal wel een positieve waarde in hun bril hebben dus testmateriaal genoeg daar.

De brillen worden me om de oren geslagen en na heel wat op en af (en eigenlijk ook al een pijnlijk oog) kom ik op een extra +0.25D (dus +3.25D extra) dus dat valt toch wel goed mee. Omdat het mijn oog ook vermoeit besluit ik het er bij te laten, als het echt nog drastisch verder zou gaan zou ik het wel opmerken.

Ik besluit om een mailtje naar de oogarts te sturen dat het oog ongeveer stabiel is nu dus dat het niet nodig is dat ze speciaal naar de praktijk komt. Ik geef ook nog even mee dat ik iemand ben die ook wel heel hard (en vreemd) op medicatie kan reageren. Het feit dat ik hier al mag rondlopen ligt aan een nevenwerking van medicatie. Ook de oorzaak van mijn myopie is heel waarschijnlijk te wijten aan een bijwerking van medicatie die mijn mama moest innemen toen ze zwanger werd, hoe goed kan je zijn in die dingen vraag ik me dan af. Ik besluit maar om deze laatste twee niet te vermelden in de mail.

Het zou zo jammer zijn nadat er zoveel inspanningen werden geleverd om het oog terug iets te laten zien, ook al is het een kronkelbeeld, dat het reeds na een paar weken terug weg zou zijn.

De week gaat zenuwslopend verder. Eigenlijk had ik er al op gehoopt dat het zicht zich rustig zou herstellen maar dat is niet het geval. Vrijdag terug op controle, eindelijk. Mijn eigen oogarts is dan ook aanwezig met twee is het misschien toch makkelijker om dit mysterie op te lossen dan alleen.




Weetje : een normaal oog heeft een diameter van 24mm. Er wordt gesproken van een hoge myopie of pathologische myopie (synoniemen : maligne myopie, progressieve myopie, degeneratieve myopie), bij een ooglengte van >26mm. Globaal wordt 1/3 van de mensen met een hoge myopie van >-6D slechtziend. Maar dit percentage neemt toe tot wel 90%  bij zeer hoge myope ogen van -15D of meer.



Mijn linkeroog is >33mm lang, een bijziendheid van -29D komt dus inderdaad overeen met ongeveer een extra 10mm maal 3D. Dit omdat één mm extra ooglengte overeenkomt met een extra sterkte van 3.00 dioptrie. Ik heb dus achteraan eigenlijk een extra half oog hangen, een mens zou dan verwachten dat je dan beter gaat zien, toch? Ook het rechteroog is zoiets (een 32mm lang), dus twee keer een extra half oog maakt een extra oog, toch?…of zou die logica iets te ver zijn doorgetrokken?



Meer info op : http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/retina_afwijkingen_ogen/myopie_bijziendheid/  nog eens melden dat op deze site heel wat oogziekten besproken worden.

Anekdote : Aangezien het tempo van de info die ik hier doorgeef nogal hoog ligt, zit ik even zonder anekdotes. Ik kan ook niet iedere stoot tegen een muur, stoel of tafel delen natuurlijk. Het zou al vlug een beetje saai worden (alhoewel). Ik nodig bij deze nog steeds lotgenoten uit om mee te geven hoe zij door het leven gaan ‘met’ of ‘zonder’ stoten of andere leuke anekdotes. Tips zijn natuurlijk ook nog steeds heel welkom!



Mijn facebookpagina : HogeMyopie , iedere nieuwe pagina wordt daar aangekondigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten