zaterdag 18 maart 2017

19. Rechts of links : altijd prijs!



Bij de volgende controle werd het alweer diep ademhalen. Ik was de dag ervoor juist 46 geworden (we zitten ondertussen dus in 2017), drie jaar na mijn cataractoperatie rechts en juist bekomen van het flitsgedoe.

Er was sowieso een gezichtsveldcontrole voorzien dus gingen we weten wat er nu juist aan de hand was. Blijkbaar is de rechterkant (aan mijn rechteroog) de grens van het gezichtsveld opgeschoven. Er was vorig jaar al een beetje verschil van gezichtsverlies en dit was nu duidelijk nog meer toegenomen. Dit kon twee oorzaken hebben. 



Ten eerste door de oogdruk die verhoogd is (glaucoom) of ten tweede gewoon door de hoge bijziendheid. (de lens is wel ingeplant maar uiteindelijk verandert dit niks aan de eigenlijke toestand van het oog zelf). De oogarts gaf aan dat de verschillende medicatie die ik al jarenlang druppel misschien niet meer efficiënt genoeg werken.  Hij moest me overschakelen op de zwaarste medicatie momenteel beschikbaar op de markt.  Er was nog een klein detail : 1 op 3 is er allergisch aan. Dus samenvattend wil dit zeggen dat het probleem al moet komen door de glaucoom (bij de metingen was die eigenlijk steeds ok) en dat ik bij die twee andere niet-allergische personen moest behoren. In het geval dat het niet van de glaucoom (verhoogde oogdruk) komt maar door de hoge myopie is er geen oplossing mogelijk en schuift het gordijn gewoon verder dicht…

Het is ondertussen 40 jaar geleden dat ze mijn zicht al hadden opgegeven, en toch zie ik nog. Op zich is dit al een wonder te noemen. Ik heb daardoor ook meer dan dubbel genoten van wat er te zien valt. Maar toch wil een mens altijd meer natuurlijk. Ik informeerde dan ook even naar de nieuwste technologieën met stamcellen maar kreeg daar het antwoord dat daar nog geen oplossing lag. Het zou ook al moeten van toepassing zijn op mijn ogen alsook op de oogzenuwen, die de kabels zijn die de informatie van het oog door miljoenen kleine kabeltjes naar de hersenen transformeert. (daar was ook reeds aanzienlijke schade aan)



Ik dacht wel even dat er misschien eens ‘out of the box’ moest worden gedacht en dat kabels ondertussen verouderd zijn en WIFI in is maar hield toch maar wijselijk mijn mond.

Onze oudste zoon gaf als kleine jongen reeds aan dat hij voor mij later een bionisch oog ging maken. Nu hij informatica studeert en zijn jongere broer een grote interesse in biologie en mechanica heeft is het misschien het moment om die piste eens verder te onderzoeken : een bionisch oog dat via WIFI signalen verstuurt naar de hersenen. Misschien moeten we dan wel naar een betere provider zoeken dan degene die we nu hebben, maar we wijken af.



Er was  namelijk ook nog het linkeroog. Daar  is de cataract ondertussen ook zo sterk toegenomen dat alweer een operatie nodig is. Er werd eerder al aangegeven dat dit oog niet echt ‘operationeel’ meer zou zijn maar toch dient de ingreep te gebeuren omdat het oog anders volledig zou verloren gaan. Het oog vertoont zoveel problemen dat alles eerst zorgvuldig op een rijtje moest worden gezet.

Foto : een niet behandelde cataract maakt de pupil wit doordat de lens volledig verhard en geen licht meer doorlaat.

Bij de volgende consultatie werden verschillende foto’s genomen van het oog. Ook werd de sterkte van de kunstlens bepaald. Aangezien de myopie meer dan -28.5 bedraagt kan het zijn dat er geen lens is die de ‘volledige lading dekt’ dus moet de rest in het brilglas worden gecorrigeerd. Er moest nog gecontroleerd worden of deze lens in de range zit die ze ter beschikking hebben, het feit dat hij dit moest navragen wil dus ook zeggen dat ook hij nog nooit zo’n lens nodig heeft gehad terwijl hij iedere donderdag tot een 20-tal operaties uitvoert. Dat zet je toch even aan het denken.

Ook nadien zal het zicht nog heel beperkt zijn aangezien er zich ook een scotoom (een extra blinde vlek)  in het centrum van mijn gezichtsveld bevindt samen met nog wat andere problemen. Hij gaat ook de vervormde pupil losmaken waar die is vergroeid met de iris en zo proberen om deze toch terug wat ronder te maken. 

De pupil heeft zijn aanpassingsvermogen verloren (dus kan niet inkrimpen bij licht en uitzetten in het donker) aangezien het spiertje eerder lijkt op een uitgerokken elastiek. Ze kan zich dus niet meer kan samentrekken maar hopelijk geeft het toch wat minder last bij lichtinval. Dit zou er wel voor zorgen dat mijn rechteroog zich minder moet ‘forceren’. Het oog zelf rechtzetten (strabisme) zou niet veel uitmaken omdat het niet kan focussen en na een paar jaar toch terug zou gaan 'loensen'. Hij gaf aan dat ik me niet teveel zorgen moest maken, het spervuur aan vragen gaf mijn ongerustheid dus duidelijk aan.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.


 Link : een folder uzleuven i.v.m. glaucoom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten